Tuesday, November 11, 2008

Samb. Aleef @ Hospital

Hah sambung cerita saya...pastu doktor suh masuk wad coz Aleef adalah sangat lemah masa tu. Kesinambungan dari hari2 yang sebelumnya...dia buang air besar dekat 10 kali sehari then muntah2. So badan dia dah kurang air. Kena masuk wad.

Nak cari urat utk drip air pon sangat susah. Ater tangan budak tu cinonet je. Pastu yang misi2 tu siap bergelak ketawa ntah apa benda yang anak saya dah ngamuk2...boleh lagi bergurau senda. Mula lah keluar renungan Pontianak Harum sundal malam masa tu...tak boleh tahan aku. Orang tengah saspen dorang main2 pulak.

Masuk spital duduk je. Cuma masuk air 2 bag dan misi buat observation temprature Aleef. Panas kalu, masuk ubat...tak panas pon kalau biru, masuk ubat jugak. Entahlah.

Day 2
Saya dah mula busan. Aleef pulak abis je ubat lebih kurang 6 jam gitu akan biru balik. Bila biru, masuk ubat lagik. Gitu lah kekdahnya. Petang tu saya mintak keluar balik ke rumah sekejap nak tukar baju dan bawak Aleef kena angin kejap.


Daddy Aleef datang main-main kasik dia happy. Yang bulat2 tu mainan hospital. Habis saya angkut letak atas katil..hehe...bila orang lain nak main dah takde :-)

Day 3
Doktor melawat kul 10 pagi. Inform doc yang malam tadi Aleef meracau2. Dia kata takpe, nanti bila jadi camtu kita bagi ubat tido je... Bole?? Sukatik kodok je nak bagi ubat tido kat anak saya. Tak puas hati...kul 11 pagi mintak keluar nak pergi berubat. Disebabkan mereka tak boleh menjawab semua soalan saya kenapa anak saya biru2 gitu, so saya kena carik other solution. Kita usaha cara tradisional pulak. Bukan nak caya karut marut tapi kena usaha jugak.

Bawak Aleef pergi Ulu Yam, jumpa ada pakcik tu, mintak tolong dia ikhtiarkan. Dia bagi air penawar. Sapu kat badan time tu jugak dan bagi minum. Alhamdulillah la malam tu, suhu badan dia terus turun dan tak biru lagi sampai sekarang. Mungkin ada sesuatu di situ. Tak kisah la janji anak saya dah sehat sekarang ni.


Sian dia tangan kena cucuk

Day 4
Hari ni condition Aleef dah okey jadi buleh discharge. Sepatutnya kul 11...postponed kul 1 tengahari...tak settled lagi...ada masalah siket dengan pihak insurance. Eh bukan saya yer...Hospital dengan insurance company yang bermasalah. Sudahnya gedebak gedebuk kul 4 petang baru keluar. Alhamdulillah syukur.


Conclusion selama di hospital
1. ICU - Apabila sebut ICU jangan takut. Tak semestinya parah. ICU bermakna kekerapan misi melawat pesakit.

2. Wad Biasa - Rajin berdikari. Jangan harapkan misi coz dorang busy. Kadang tengok pesakit sekali, kalau rajin 2 kali ataupon masa tukar shift. Yang lain nan ado. Hehe

Ohh bukan semua hospital macam tu yer anak-anak. Mungkin nasib saya la kan. Apa pun semua itu sudah berlalu...Sekian sudah.


3 comments:

  1. eee...mcm geram pulak aku kat misi ngan doktor kat situ bila baca cerita ko nih...mcm ala2 irresponsible gitu..huhu..papepun Alhamdulillah aleef dah sihat...

    ReplyDelete
  2. emmm.itu suma memang treatment biasa untuk budak yg terlalu overheated.. diorang akan drip air jer.. sebab dia kn berak berak sampai 10 kali kn.. takut air hilang bnyak dlm badan. moga ini suma jadi lesson untuk kita di lainhari.. harap awak tabah..

    ReplyDelete

Google