Monday, October 20, 2008

CANTIK!!

Definasi CANTIK itu adalah sangat subjektif. .sangat meluas, unik dan halus. Setiap orang memandang CANTIK itu adalah berbeza-beza. Mungkin cara pandangan, cara pemahaman dan penerimaan seseorang tentang CANTIK adalah berlainan.

Tulisnya entry ini bukan untuk sesiapa. Cuma saya terasa gatal jari nak taip entry mengenai cantik setelah berlakunya insiden pagi tadi...dan mungkin jua setiap hari di ofis saya. Mengenai pengkritik-pengkritik tegar di ofis saya yang semua tak kena itu.

Saban hari mesti terdengar ayat-ayat yang bagi saya tak perlu kau lontarkan. Gitu..sebab kadangkala tak kena pada tempat dan waktunya. Yang best, sometimes saya pon kena se-das dua...tapi haruslahkan, takkan mak nak berdiam diri. Apa guna ada mulut, lawan kan aje mereka itu...pastinya, kalau saya dah berkata-kata, mesti pengkritik2 tegar itu akan muncung mulutnya..hangin satu badan dengar jawapan saya yang tak boleh blah tu...hohoho suka-suka.

Contoh :
"Eh kau ni, boleh tak pakai cantik siket?, Rimas aku tengok!!"
"Lain kali, pakai tu biarlah elok siket!!"
"Boleh tak bergaya"
"Cuba cantik siket"

Entahlah, kadang-kadang saya pon naik tak paham...mungkin pada pandangan si pengkritik itu CANTIK bermakna, mahalnya baju-bajuan itu, mahalnya tudung-tudung itu, berkelip-kelap, bernatu-batu manik segala tok nek dari atas sampai ke bawah...gelang emas besar2, cincin emas berlian kat semua jari, rantai labuh2...haa macam tu...

Tapi rasanya itu adalah teguran yang tak ikhlas, err lebih bersifat peribadi...atau dengan kata lain nya orang itu dengki, jeles, cemburu bla bla bla...Sebab, makcik2 yang selalu komen tu macam la cantik sangat!! hari-hari pakai baju kurung, harap warna je lain-lain...nak pakai high heel..huhh jangan haraplah..atas ke bawah mengerlip dek labuci...err mungkin itu yang dinamakan cantik agaknya. Wah, maca artis nak amik award gitu.

Kata mereka, suami dorang suka mereka pakai begitu...jadik haruslah kan seswai taste suami mereka dengan umurnya yang dah menginjak ke era-40-an. Saya dan suami yang belum ke era 30-an lagi ni sangat senang dengan cara kami yang simple and nice. Very easy.

Bukan nak mengutuk jauh sekali mengeji mereka, cuma kadang-kadang kita harus belajar menerima cara orang lain yang berbeza-beza. Tidak sekali-kali memperlekehkan hak orang di hadapan orang lain. Panjang cerita mak..ngeh ngeh ngeh. Matilah aku kutuk dorang kat sini...hehee

No comments:

Post a Comment

Google